Monday, October 8, 2007

Lärarstudenten

Jag fick inte skrivit klart min sommarjobbsberättelse. Men erfarenheterna och anteckningarna finns kvar. Jag kommer att skriva klart dom och publicera dom. Kanske inte här i och för sig.

Det skulle kunna bli lite väl uppenbart. Dom kommer i alla fall att dyka upp någonstans. Håll ögonen öppna!

Jag har förövrigt börjat plugga igen med allt vad det innebär. Självdisciplinering istället för övervakning. En klump i magen inför det kommande ”riktiga yrket” och inför tentorna. Jag har antecknat en hel del och kommer att publicera lite i taget. Det är annorlunda att skriva om vad som händer på en utbildning än vad som händer på jobbet tycker jag. Vi är som någon skrev ”arbetskraft under produktion” och måste engagera oss själva i den produktionen av oss själva för att kunna få in studiemedlen och för att senare kunna sälja oss själva på en marknad.

Jag skriver igen för att tydliggöra för mig själv vad som händer och för att snacka med andra i samma eller i en liknande situation. För att skriva av mig skit som läggs på mig och för att ta lärdom av den kamp som ändå förs (om än i ganska liten grad) på högskolan.

Kanske kommer jag att läsa något vettigt som jag recenserar i framtiden, till exempel ”den dolda läroplanen”. Vi får se…

No comments: